Lekcja 42: Plusquamperfectum – ćwiczenia
Zanim zaczniesz robić plusquamperfectum ćwiczenia, przypomnij sobie wiadomości z TEJ LEKCJI. A zaraz potem zapraszam do ćwiczeń, które pomogą ci przyswoić wszystkie wiadomości dotyczące odmiany czasu zaprzeszłego w łacinie. Oto plusquamperfectum ćwiczenia!
Plusquamperfectum - ćwiczenia
Podsumowanie quizu
0 z 6 pytań ukończone
Pytania:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Informacja
Poniższe ćwiczenia pomogą ci zapamiętać wszystkie reguły dotyczące tworzenia i odmiany czasu zaprzeszłego plusquamperfectum. Powodzenia!
Już ukończyłeś quiz. Nie możesz rozpocząć jeszcze raz.
Ładowanie quizu…
Musisz się zalogować, aby rozpocząć quiz.
Musisz ukończyć następujący quiz, aby rozpocząć ten:
Wyniki
Twój czas:
Czas się skończył
Kategorie
- Nieskategoryzowany 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- Udzielono odpowiedzi
- Do sprawdzenia
-
Pytań 1 z 6
1. Pytanie
Do form czasu teraźniejszego w stronie czynnej dobierz odpowiednie formy plusquamperfectum.
Sortuj elementy
- amaveras
- amaverat
- amaveratis
- amaveram
-
amas
-
amat
-
amatis
-
amo
-
Pytań 2 z 6
2. Pytanie
Wskaż formy plusquamperfectum w stronie biernej, które zostały utworzone poprawnie.
-
Pytań 3 z 6
3. Pytanie
Zamień formy perfectum na plusquamperfectum.
- amavi - (amaveram) | amatus sum - (amatus eram) | amati sunt - (amati erant) | amavistis - (amaveratis) | amavisti - (amaveras)
-
Pytań 4 z 6
4. Pytanie
Do form czasu teraźniejszego w stronie biernej dobierz odpowiednie formy plusquamperfectum.
Sortuj elementy
- habitus eram
- habiti eramus
- habiti erant
- habitus eras
- habitus erat
- habiti eratis
-
habeor
-
habemur
-
habentur
-
haberis
-
habetur
-
habemini
-
Pytań 5 z 6
5. Pytanie
Która z wymienionych czynności wydarzyła się najwcześniej?
-
Pytań 6 z 6
6. Pytanie
Która z wymienionych czynności wydarzyła się najpóźniej?
Plusquamperfectum ćwiczenia
Nie odmówię sobie oczywiście krótkiego omówienia powyższych ćwiczeń. Plusquamperfectum ćwiczenia skupiają się na tworzeniu form czasu zaprzeszłego w łacinie – po to, żebyście umieli je rozpoznawać w tekstach i prawidłowo rozróżniać, która czynność wydarzyła się wcześniej, a która później (tego dotyczą też ostatnie dwa ćwiczenia.
Umiejętność tworzenia i rozpoznawania form to w tym przypadku klucz do sukcesu. Nie jest tak istotne przekładanie ich na polski, bo ja wspominałem w lekcji teoretycznej, w polszczyźnie nie mamy form czasu zaprzeszłego (tylko te archaiczne).
Ważne jest natomiast, żebyście znali chronologię – która czynność dzieje się jako pierwsza, która później, a która na samym końcu. W tym na pewno powyższe ćwiczenia wam pomogą.
Powtórzę też jeszcze raz, jak należy się uczyć (wiem, że to nudne z mojej strony, ale muszę). Najpierw opanujcie na pamięć wiadomości teoretyczne (odmiany), a potem róbcie ćwiczenia. Dzięki temu wszystkie wiadomości wejdą wam do głowy dużo szybciej i lepiej się tam ułożą. A zatem powodzenia!
Inne czasy
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o łacińskich czasach, polecam wam kilka innych lekcji z bloga:
Do każdej z tych lekcji są także dobrane ćwiczenia, które możecie zrobić, żeby utrwalić sobie wszystkie wiadomości.
Pamiętajcie, jak ważne jest odpowiednie opanowanie wszystkich form (czynnych i biernych) we wszystkich czasach. Dzięki temu będziecie mogli prawidłowo jest rozpoznawać we wszystkich tekstach starożytnych autorów, a co za tym idzie, także prawidłowo je tłumaczyć. A do tego przecież wszyscy zmierzamy – żeby czytać Cezara, Cycerona, Owidiusza i innych mistrzów łacińskiej mowy.
Myślę, że na tym etapie powoli możecie już zaczynać. Powodzenia!