Lekcja 14: Accusativus cum infinitivo (ACI) – ćwiczenia
ACI to temat bardzo ważny. Składnię tę trzeba bardzo dobrze opanować, ponieważ występuje ona bardzo często w tekstach antycznych. Powiem nawet więcej – występuje non stop. Ręczę, że w każdym utworze napisanym po łacinie występuje dziesiątki, setki czy nawet tysiące razy (oczywiście w zależności od długości dzieła). Dlatego opanowanie tematu “ACI łacina” jest kluczowe dla poznania tego języka. Bez tego nie będziecie w stanie czytać ze zrozumieniem łacińskich tekstów. Nie mówiąc o tych z was, którzy w przyszłości planują sami coś po łacinie pisać lub mówić.
ACI łacina – ćwiczenia
Teorię, jak tworzyć, tłumaczyć i rozumieć składnię ACI przedstawiłem w poprzedniej lekcji (ACI łacina – kliknij tutaj, aby przeczytać). Teraz przyszła pora, aby poznaną wiedzę utrwalić za pomocą ćwiczeń. Jest ich w niniejszej lekcji dość sporo, ale temat też na to zasługuje. W największej części poniższe ćwiczenia polegają na przekształcaniu zdań prostych na zdania z użyciem składni ACI z użyciem wybranych czasowników rządzących. Znajdą się też dwa ćwiczenia teoretyczne – tzn. trzeba wskazać poprawną (lub niepoprawną) wersję zdania przekształconego na składnię ACI. Ostatnie ćwiczenie to niespodzianka – tłumaczenie zdań z polskiego na łacinę. Bardzo jestem ciekawy waszych wrażeń – jak sobie z tym ćwiczeniem poradziliście. Wszystkie uwagi – merytoryczne i techniczne mile widziane. Piszcie w komentarzach!
Powodzenia!
Tyle ode mnie tytułem wprowadzenia. Czas na to, żebyście zaparzyli sobie mocną kawę, odpalili komputer (jak na załączonym obrazku tytułowym do niniejszej lekcji “ACI łacina”) i zaczęli robić zadania. Najpierw opanujcie teorię (znajdziecie ją TUTAJ), potem róbcie ćwiczenia i na koniec cieszcie się ze znajomości ACI. Obiecuję – nic nie sprawia takiej satysfakcji, jak czytanie ze zrozumieniem i tłumaczenie łacińskich tekstów. Znajomość tematu “ACI łacina” taką możliwość daje. Uczcie się i przy okazji dobrze się bawcie! A potem będziecie mówić, jak Rzymianin w tym filmie :)
ACI łacina - ćwiczenia
Poniższe ćwiczenia pomogą ci zapamiętać wszystkie reguły dotyczące odmiany czasowników koniugacji I i II w czasie teraźniejszym. Powodzenia!
Mam pytanie. W jaki sposób powinnam rozwiązać pierwszy podpunkt w 1. zadaniu? Próbowałam kilka razy i nie udało mi się nic wymyślić. Domyślam się, że trzeba użyć zaimka nos ale co z resztą?
Czy w pytaniu 3 punkt 2 mogłoby być “Scio se nihil scire”? W podpowiedzi widzę: “Scio me nihil scire”. Pytam dlatego, że wydaje mi się, że te dwa zdania mają ten sam podmiot.
Ale zaimka “Se” używa się tylko dla 3. osoby. Jeśli podmiot ma być w pierwszej, musi być “me”.
Dlaczego “non scholae sed vitae discimus” oznacza, że uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia, a nie “uczymy się nie szkoły lecz życia” (bez tych “dla”)?
Ponieważ został w tym zdaniu użyty dativus, który wyraża taką myśl. Gdybyśmy mieli uczyć się nie szkoły, a życia, byłby accusativus.
Dlaczego byłby accusativus a nie genitivus (po polsku uczyć się czego? a nie co?)?
Dziękuję, że udziela Pan odpowiedzi na pytania, bardzo to doceniam.
Nie zawsze w łacinie używamy tych samych przypadków co w polszczyźnie. Najczęściej dopełnienie łacińskie stoi w accusativie.
mam pytanie. Co to znaczy honesti. Bo nie ma tego w słowniku
Spróbuj wpisać “honestus” :)
W drugim ćwiczeniu jest literówka – “senteNtiam” ;)
Bardzo dziękuję za czujność. Już poprawione! :)